Tram en Bargedienst Vereeniging, juni 1897, aandeel, f 300,00

Kerngegevens

Jaar 1897
Soort aandeel
Categorie vervoer
Coupure f 300,00
Stuknummer 2809

tram-en-bargedienst-vereeniging-aand-1897

TBV – Opgericht 5 september 1888. Voor 1893 was de naam Stoomtram en Bargedienst “Vereeniging”.

Rond 1880 kwamen er nieuwe ontwikkelingen toen de ‘IJsel Stoomtramweg Maatschappij’ (IJSM) een stoomtram plande tussen Vreeswijk en Utrecht. In 1883, nadat het verbrede Merwedekanaal gereed was gekomen en de Utrechtse Liesboschbrug een weegproef met de stoomtram had doorstaan, reed de eerste stoomtram. Op IJsselstein evenwel  bleef de stoombarge nog enige tijd varen.
In 1888 nam de ‘Reederij Stoombargedienst’ het tramlijntje over en vanaf toen heette zijn onderneming ‘Stoomtram en Bargedienst Vereeniging’. In de loop 1893 doekte deze Vereeniging het tramlijntje op, waarna ze op 29 oktober 1893 de eerste paardentram tussen Utrecht en Vreeswijk startte.
Via de route: Station Westerkade Utrecht, Jutphaseweg, Liesboschbrug, Utrechtsestraatweg, Heren- en Dorpsstraat Jutphaas, Doorslagbrug, Vreeswijksestraatweg, reed deze tram dan naar de eindhalte bij de Wilhelminabrug in Vreeswijk.
Tot 1923 bleven de paarden de tramwagens trekken, maar in de zomer van dat jaar werden de paarden vervangen door A-Fords; tegelijkertijd verdwenen de paardenstallen aan de Vreeswijkse Handelskade en de Jutphase Dorpsstraat.
Toen in 1927 autobussen alle vervoer overnamen, verdwenen ook de tramwagens. Tot de oorlogsjaren bleef de maatschappij de naam voeren ‘Tram en Bargedienst Vereeniging’.
Tags:

Reacties - Geen reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie