Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij, 1 september 1945, aandeel, f 250,00

Kerngegevens

Jaar 1945
Soort aandeel
Categorie Spoorwegen
Coupure f 250,00
Stuknummer 497

rotterdamsche-tramweg-mij-aand-d-1945-dupl

RTM -opgericht 12 november 1878, met als doel het verzorgen van tramvervoer in Rotterdam. Er werd gereden met paardentrams en stoomtrams.

De stoomtram van de RTM had een lugubere bijnaam. In verband met de vele ongelukken in de druk bevolkte wijken in Rotterdam-Zuid,  werd hij al snel “het moordenaartje” genoemd.  Na de watersnood van 1953 werden de tramlijnen van de RTM een voor een opgeheven en werd het openbaarvervoer door bussen verzorgd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamsche_Tramweg_Maatschappij

Tags:

Reacties - 1 reactie

  1. Het verhaal over “het Moordenaartje” is een lokale legende, voortgesproten uit politieke motieven. Hoofdoorzaak van de paar ongelukken die er met de buurtspoortram in Rotterdam-Zuid zijn voorgevallen was het volstrekt onverantwoordelijk gedrag van het wegverkeer terplekke. De lokale pers, vooral “De Rotterdammer” heeft dit schandalig uitgebuit, net zoals de Telegraaf dat in de jaren ’30 deed met de Gooische Stoomtram.
    RTM was in haar hoogtijdagen een buitengewoon inventieve maatschappij in een zeer moeilijk vervoersgebied. Zij onderhield meer dan 70 locomotieven en motorwagens en een vloot van zo’n dertig schepen om de verbindingen met de eilanden in stand te houden. In de beruchte winters van ’17, ’29, ’40, ’47, ’56 en ’63 slaagde RTM erin isolement van de Zuidhollandse en Noordzeeuwse eilanden te voorkomen ten koste van enorme schades aan de vloot en dankzij de inspanningen van het deskundige personeel. Onder andere is zij reeds in 1915 begonnen met gestandaardiseerd containervervoer, dat toen nog “vervoer in ongebroken lading per overgangswagen” heette. Ver voor Van Gend en Loos/NS dus met haar “laadkisten” begon. Ook voor 1915 had RTM reeds proeven met laadkisten gedaan.

    Comment by Willem JJ Boot - 6 januari 2010 om 15:35

Geef een reactie