Groningsch-Drentsche Spoorweg-Maatschappij, 1 september 1916, aandeel, f 250,00

Kerngegevens

Jaar 1916
Soort aandeel
Categorie Spoorwegen
Coupure f 250,00
Stuknummer 287

 groningsche-drentsche-spoorweg-mij-aand1

Opgericht 29 september 1914. Maatschappelijk kapitaal f 800.000,00.

De Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens (S.T.A.R.) is een historische spoorwegmaatschappij die een spoorlijn van Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens had. De exploitatie werd verricht door de Staatsspoorwegen. Een gedeelte van lijn is sinds 1994 in gebruik als museumspoorlijn.

Pas vijf jaar na de oprichting in 1914 werd begonnen met de aanleg van het spoor. De verbinding met Duitsland kwam nooit van de grond. Toen de lijn in 1924 in dienst werd genomen reed de trein wel door tot de rijksgrens, maar kon daar niet kopmaken en werd teruggeduwd naar Ter Apel. In 1926 is het reizigersvervoer op dit gedeelte al weer opgeheven. Het is daarmee de kortst in gebruik zijnde spoorlijn van Nederland uit de geschiedenis. In 1934 stopte de S.T.A.R. met het goederenvervoer en een jaar later werd de hele lijn gestaakt. Op 11 augustus 1941 werd het personenvervoer op de lijn weer hervat door schaarste aan brandstoffen, maar niet voor lang.

Na de oorlog kwam het goederenvervoer weer op gang. De S.T.A.R. raakte echter in de schulden en in 1959 werd ze overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen. Op 28 mei 1972 werd de lijn Musselkanaal-Ter Apel gesloten en begin jaren tachtig reed de laatste goederentrein tussen Musselkanaal en Stadskanaal. In 1978 werd de spoorlijn tussen Zandbergen en Ter Apel opgebroken.

Een gedeelte van lijn is sinds 1994 in gebruik als museumspoorlijn -Stichting Stadskanaal Rail hierover meer op site; http://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Stadskanaal_Rail

Tags:

Reacties - Geen reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie