Autobusdiensten Vereeniging v/h Tram- en Bargedienst Vereeniging vóór 1893 genaamd: Stoomtram- en Bargedienst Vereeniging, 10 juni 1959, aandeel, f 300,00

Kerngegevens

Jaar 1949
Soort aandeel
Categorie vervoer
Coupure f 300,00
Stuknummer 00400

 autobusonderneming-1959

Opgericht 3 okober 1888 onder de naam Stoomtram en Bargedienst “Vereeniging” in 1893 gewijzigd naar Tram- en Bargedienst Vereeniging.

Rond 1880 kwamen er nieuwe ontwikkelingen toen de ‘IJsel Stoomtramweg Maatschappij’ (IJSM) een stoomtram plande tussen Vreeswijk en Utrecht. In 1883, nadat het verbrede Merwedekanaal gereed was gekomen en de Utrechtse Liesboschbrug een weegproef met de stoomtram had doorstaan, reed de eerste stoomtram. Op IJsselstein evenwel  bleef de stoombarge nog enige tijd varen.
In 1888 nam de ‘Reederij Stoombargedienst’ het tramlijntje over en vanaf toen heette de onderneming ‘Stoomtram en Bargedienst Vereeniging’. In de loop 1893 doekte deze Vereeniging het tramlijntje op, waarna ze op 29 oktober 1893 de eerste paardentram tussen Utrecht en Vreeswijk startte.
Via de route: Station Westerkade Utrecht, Jutphaseweg, Liesboschbrug, Utrechtsestraatweg, Heren- en Dorpsstraat Jutphaas, Doorslagbrug, Vreeswijksestraatweg, reed deze tram dan naar de eindhalte bij de Wilhelminabrug in Vreeswijk.
Tot 1923 bleven de paarden de tramwagens trekken, maar in de zomer van dat jaar werden de paarden vervangen door A-Fords; tegelijkertijd verdwenen de paardenstallen aan de Vreeswijkse Handelskade en de Jutphase Dorpsstraat.
Toen in 1927 autobussen alle vervoer overnamen, verdwenen ook de tramwagens. Tot de oorlogsjaren bleef de maatschappij de naam voeren ‘Tram en Bargedienst Vereeniging’. In 1949 werd dit Autobusdiensten Vereeniging.  In de loop der jaren  kwam het terecht bij Vervoermaatschappij De Twee Provinciën (TP) een samenwerking van streekbusmaatschappijen in Zuid-Holland en Utrecht. Tenslotte kon ook TP haar particuliere status niet handhaven en werd ingelijfd door de Nederlandse Spoorwegen (NS) aandeel is overgedragen op 14 november 1972 aan de NS. In 1974 werd dit Westnederland en tenslotte werd dit Connexxion.
Tags:

Reacties - 1 reactie

  1. Tram- en bargedienst Vereeniging was een van de samenstellende NV’s die de NV Vervoersmaatschappij De Twee Provinciën vormden. Een der andere was de NV Stoomboot Reederij op de Lek. beide NV’s bleven voortbestaan met als enig actief hun aandelenpakket TP. Met o.a. Citosa opgegaan in West Nederland.

    Comment by Willem JJ Boot - 6 januari 2010 om 15:14

Geef een reactie